Padelarmbåge

SYMTOM

Vid padelarmbåge gör det ont i muskelfästena på armbågens utsida. Det beror oftast på att man har överansträngt eller skadat de muskelfästen som sitter vid armbågen. De vanligaste symtomen vid padelarmbåge är smärta i armbågen, du känner dig svagare i handen än vanligt, du har ont även när du vilar, det kan vara svårt att räta ut armen och det gör ont när du vrider underarmen.

Padelarmbåge

VARFÖR FÅR MAN PADELARMBÅGE?

Skadan uppstår främst av två skäl. Det första är den upprepade rörelse du gör när du träffar bollen med padelracket. Slagrörelsen påverkar både armbåge och handled. Det andra är om du använder ett för hårt och styvt racket med liten sweetspot som ger rekyler och vibrationer.

VAD KAN JAG GÖRA SJÄLV?

Padelarmbåge går oftast över av sig självt. För att minska besvären och förkorta läkningstiden är det viktigt att vila armen från rörelser som gör ont. Det kan lindra om man kyler utsidan av armbågen med is. Avstå från padelspel om du har stora besvär men använd armen som vanligt. Det är viktigt att blodcirkulationen hålls igång. Träna musklerna i armen varje dag.
Det är viktigt att stretcha både före och efter spel. Genom att stretcha dina armar förebygger du spänningar och minskar risken för att få problem med padelarmbåge.

3 enkla och bra övningar för att stretcha armarna:

  • Handleds-stretch
    Ställ dig på alla fyra med händerna rakt under axlarna. Vänd händerna så att fingrarna pekar mot kroppen. Sprid ut fingrarna och pressa fingerspetsarna mot underlaget. Luta dig framåt samtidigt som du tar ett långsamt och djupt andetag, gå sedan tillbaka och ta ett djupt andetag igen. Upprepa minst 10 gånger. 

  • Underarms-stretch
    Stå kvar på alla fyra men vänd på handen så att handryggen hamnar i underlaget. Fingrarna pekar mot dig. Böj och sträck i armbågsleden 5–10 gånger. Sträck sedan ut och knyt näven så hårt du kan. Stanna i det läget och ta 5 djupa andetag.

  • Handduks-stretch
    Håll en handduk i ena handen, lyft armen rakt upp och böj i armbågen så att handduken släpps ner mellan dina skulderblad. Ta tag i handduken nerifrån med andra handen och låt fingrarna ”klättra” mot varandra. Stanna och ta 5 djupa andetag. Klättra sedan med fingrarna ännu lite närmare varandra. Andas 5 djupa andetag. Byt sedan sida och upprepa proceduren.
Padelarmbåge stretch

BEHANDLING

Om besvären inte går över eller blir bättre inom några veckor är det bäst att kontakta en fysioterapeut eller vårdcentral för behandling av padelarmbåge. Efter konsultation kan du få hjälp med träningsprogram för skadan, smärtlindring utan läkemedel, smärtlindring med receptfria läkemedel, stötvågsbehandling, kortisonspruta eller behandling med lågenergilaser.
Om du har svåra besvär under lång tid och inga behandlingar hjälper kan en operation vara aktuell. Det är en ortoped eller handkirurg som bedömer om du behöver opereras.

TIPS PÅ SKYDD

Användning av skydd rekommenderas för spelare som har återkommande besvär. Skyddens huvudfunktion är att undvika vibrationer, stabilisera det drabbade området och minska belastningen som kommer från handen och fingrarna upp på senfästet på armbågens utsida.
Här hittar du bra skydd för padelarmbåge:

VÄLJ RÄTT TYP AV PADELRACK

Padelarmbåge är inte ett problem som drabbar alla spelare men när det händer är det mycket begränsande. Dessutom innebär skadan att man får avstå spel tills man har återhämtat sig. Det som är problematiskt med skadan är att den tenderar att komma tillbaka. För att förhindra padelarmbåge gäller det att undvika vibrationer, vilket är det mest skadliga för senan i armbågen.

När du väljer ett padelrack som hjälper dig att undvika padelarmbåge ska du leta efter ett padelrack med stor sweetspot och mjuk kärna som hjälper till att absorbera vibrationer. När det gäller vikten rekommenderas det starkt att den är lätt.
Här hittar du tips på lämpliga padelrack om du har besvär av padelarmbåge:

VIBRATIONSDÄMPANDE TILLBEHÖR

För att ytterligare reducera vibrationer i racket finns det ett par tillbehör man kan använda. Dessa är mycket omtyckta och gör i vissa fall att man ändå kan använda sitt favoritracket även fast man har problem med padelarmbåge. 

  • Noene Undergrip Antishock
    Banbrytande underlinda som absorberar vibration med upp tlill 98%. Monteras direkt på ramen under din vanliga overgrip. 
  • Hesacore Tour Grip
    Grepp med hexagonalt mönster och gummilikt material som absorberar vibrationer och ger ett bättre grepp som minskar belastning på underarmsmuskler. 
  • Varlion ShockOut
    Vibrationsdämpare som placeras i borrhålen på padelracket.

GREPPFÖRBÄTTRANDE TILLBEHÖR

Ett grepp som inte slinter man kan lita på kan också hjälpa mot padelarmbågen då man inte behöver hålla lika hårt i padelracket. Med ett bra grepp även under svettiga förhållanden kan underarmsmusklerna slappna av och problem förhindras. 


Har du frågor du inte fått svar på ovan? Kontakta Padelson kundservice så hjälper vi dig vidare att skräddarsy en lösning för dina individuella problem med padelarmbåge.